Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
اقتصادTOP NEWS

الرئيس السيسي: سيتم الانتهاء من مصنع إنتاج البلازمة 2026

أعلن الرئيس عبد الفتاح السيسي، عن الإنتهاء من مشروع إنتاج البلازمة في مصر عام 2020، مشيرًا إلى أن الدولة لم تستطيع تنفيذ المشروع بسبب أزمة كورونا التي أحدثت تغيير ملحوظ في الفكر العالمي فى هذا الأمر، وأنه تم الإتفاق مع شركات عالمية للانتهاء من مصنع لإنتاج البلازما في غضون ثلاثة أعوام.

الرئيس السيسي
الرئيس السيسي

مصنع بلازمة في مصر عام 2026

وأضاف سيادته، أثناء جلسة “العدالة الاجتماعية والصحة” ضمن فعاليات مؤتمر “حكاية وطن” لليوم الثالث “بين الرؤية والإنجاز”، قائلًا: “في ذلك الوقت لقينا إن الناس بدأت تفكر في تشكيل خريطة بطريقة مختلفة شوية وكانوا مستعدين يشتغلوا مع دولة زي مصر”.

الرئيس السيسي
الرئيس السيسي

وتابع: “وتم عمل إتفاق وكنا عاوزين المصنع يكون موجود في خلال 2024 أو آخر 2025 ولكن أو 2026 هيكون المصنع ده شغال هنا في بلدنا”.

إقرأ المزيد..بعائد 65%.. استثمر فلوسك في البنك العربي الإفريقي

وأكد الرئيس عبد الفتاح السيسي: “أنا أعتبرت الموضوع ده إنه جزء من تصحيح عادات المصريين ولو إستطاعنا نخليه مشروع قومي لإنتاج البلازمة لأن المعايير المستخدمة في قبول العينات صعبة جدًا.. طيب لو عملنا مركز في أي جامعة يبقى كل الشباب والشابات الموجودين في الجامعة لو حبوا أنهم يتبرعوا في هذا المركز فلازم أنهم هيحافظوا على المسار الصحي والعادات الصحية لأن أي خلل هيحصل مش مقبول ومش هيتقدم تاني”.

السيسي: ممكن ندخل ملايين لمصر من فكرة تحسن صحتنا

واستكمل حديثه: “وفي مقابل.. اليوم دخل المتبرع كتقدير وشكر من المراكز لوهيتبرع مرة واحدة في الأسبوع فكم مرة في الشهر؟، طب لوهنبرع مرتين؟، هيبقى في رقم معتبر وممكن يتقدم في مصر ملايين، وانا بحلم إنهم يبقوا ملايين، يبقى أنا كده قدرت أجيب دخل من فكرة تحسن صحة الناس”.

زر الذهاب إلى الأعلى